Monday 22 May 2017

POTONG SAWIT

Hai guys !! Hari ni saya nak share sikit mengenai aktiviti saya 2 minggu sekali.. Setiap minggu saya balik ke rumah kalau tak ade aktiviti kt ALAM. Tapi 2 miggu sekali saya mesti tolong ayah saya potong sawit di kebun.

Saya dah terbiasa ikut ayah saya pergi potong sawit sejak kecil. Tapi dulu ayah saya yang potong sawit, saya cuma tolong buang pelepah sawit je. Sekarang saya dan ayah saya potong sawit, abang saya buang pelepah sawit.

Potong sawit ni memang penat. Lebih-lebih lagi masa bulan puasa, memang tercabar iman. Ade 3 tempat saya kena pergi potong sawit, semuanya di Muar sahaja. Kebun ayah saya di Ayer Hitam, ini tempat paling mencabar. Tanahnya gambut, kaki senang terbenam dalam tanah. Especially masa musim hujan. "Babi" hutan pun banyak kt situ. Banyak kolam kt situ sebab "dia" gali.

Tempat paling saya suka potong sawit kt Parit Bunga. Pokok kt situ masih rendah-rendah lagi. Saya potong pakai pahat ayah saya potong pakai sabit.
Mata sabit kena serong sikit baru boleh potong, kalau tegak je memang tak putuslah pelepah tu.

Hati-hati masa pelepah dah putus, klau terkena duri pelepah tu menangislah jawabnye..

Lepas buah dah jatuh, angkat masuk kereta sorong.

agak-agak kereta sorong dah penuh, bawak kt tempat kita kumpul sawit tu.

Sini tempat lori akan berhenti dan amik sawit kita untuk ditimbang.


Habis potong sawit biasanya ayah saya belanja makan cendol. Fuhhh memang hilang penat terus. Sampai rumah makan je ape yang ade kt warung mak. Hahahaha

No comments:

Post a Comment